27 November 2013

Tip Membeli Makanan Sihat

Boleh dikatakan ramai mengeluh untuk mendapatkan kesihatan yang baik. Rata-ratanya mengatakan memerlukan kos yang tinggi. Tetapi cuba bayangkan sekiranya anda sakit, sudah pasti ada wang yang perlu dikeluarkan malah tidak mustahil ia menjadi lebih mahal dari kos yang  sepatutnya dibelanjakan untuk mendapatkan makanan serta gaya hidup yang baik.

Oleh itu jangan cepat mengeluh kerana terdapat banyak tip yang sesuai digunakan sekiranya anda ingin membeli makanan sihat.

Fokus
Apabila tiba di pasar raya maka tumpukan kepada tujuan dan barang yang ingin dibeli. Segera ke tempat sepatutnya untuk mendapatkan makanan yang sihat. Latih diri tidak menghampiri rak atau kawasan yang bukan dalam senarai beli anda. Cara ini boleh dikatakan sebagai benteng kepada anda agar tidak membeli perkara yang tidak diperlukan.

Bahan
Sebaiknya ambil masa seketika untuk memerhatikan kandungan bahan yang digunakan sekiranya anda berminat membeli makanan yang telah dibungkuskan. Pastikan hanya ada lima atau kurang daripada jumlah tersebut bahan yang digunakan sebagai makanan.

Cuba elakkan dari membeli bungkusan makanan yang banyak menggunakan istilah kimia kerana ia boleh mengelirukan sekali gus meninggalkan kesan tidak baik kepada tubuh badan.

Gandum
Jangan sekali-sekali terpengaruh dengan makanan yang mengandungi gandum di dalamnya. Ini kerana terdapat dua jenis gandum iaitu gandum sebenar dan gandum pelbagai. Dicadangkan agar memilih gandum pertama. Walaupun harganya mahal dari yang sepatutnya tetapi kandungan gizi yang terdapat di dalamnya lebih tinggi.

Jenis sejuk beku
Lebih elok memilih makanan yang disejuk beku dari membeli makanan yang ditinkan. Berdasarkan kajian, makanan yang berada di dalam tin mengandungi sodium yang banyak berbanding makanan sejuk beku. Jadi, buatlah pilihan yang tepat demi kesihatan anda.

Lemak
Cuba latih diri membezakan produk makanan berlemak. Sama seperti gandum tadi, jangan biarkan diri ‘terjebak’ untuk membeli makanan yang mengandungi lemak tepu. Sebaliknya carilah makanan yang mengandungi lemak tidak tepu seperti minyak zaitun, susu rendah lemak dan macam-macam lagi. Jadi, buatlah keputusan terbaik sebelum membeli sesuatu makanan yang mungkin ia tidak bermanfaat buat tubuh.

Encik Mimpi - Rindukanlah (Lirik)

10 February 2011

Pertama Dan Terakhir



Kau pertama dan terakhir
Diselubungi rasa cinta
Yang suci

Kusirami pohon cinta
Kukira subur selamanya
Selama... pun jua...

Dan debunga wangi
Gugur tak berseri lagi ke bumi
Lalu tak lagi bersemi

( korus )
Dingin cinta ku rasa
Bak merpati hilang pasanganya
Terkulai pohon cinta
Jadi saksi cinta kita

Dengarlah rintihan hati
Sebelum kau pergi...

Ku berjanji kan setia
Pada cintaku selamanya selama...

Kuhimpunkan segalanya
Biarpun beribu musim melanda
Di jiwa...

05 January 2011

ari yg x Emoooo

Alhamdulillah..hari ini hari ke-4 Amna Faqiha dah tak meragam untuk ke taska..kalo tidak mcm2 'feel' , alasan tak nak pi 'skolah'

04 January 2011

Tahun baru 2011


ibu punya (gambar yg di google yea..)

Amna pun dapat tp bkn mcm ni ada "mickey mouse"


basikal ala2 yg amna dpt tp tak ada 'pagar'



Amna suka yg ini tp ayahanda ckp ini besar utk dia


Sempena tahun baru..Selamat datang tahun 2011....biarpun dah lewat beberapa hari...& selamat tinggal 2010...

semalam ayahanda bersama c.Na..Ngah & AF datang jemput ibu utk ke Alamanda...ayahanda hadiahkan basikal yg menjadi idaman anakandanya..bukan main suka...ibu pun tak ketinggalan dapat 'something' dr ayahanda dan beberapa barang lg dengan tak di sangka2 ..katanya hadiah tahun baru heehehehe..thank Q ver2 much..ayahanda..nanti bagi lagi ya..



Feel Good..

Amna pandai 'feel' lagi di pagi hari ini...mula2 ibu ajak mandi:

Ibu: jom mandi,
AF: tak nak. .ayah..(maknanya nk mandi dgn ayah)

dah keluar pandai plak cakap nak tidur padahal baru sj bangun..aduyaa..

dah siap mandi dgn ibu akhirnya..nak tgk tv...pastu nak tidur..dan bla..bla..bla..

ibu: nak vitamin tak?
AF: nak..nak

dapt vitamin ibu dukung terus kuar dari rumah ke taska...nasib baik ok kat taska...

29 December 2010

TAHNIAH buat Harimau Malaya

Tahniah..& hipp Horeyyy dapat coti2 esok...terima kasih buat pasukan bolasepak malaysia yg menang semlm 4/2 dengan Indonesia..semangat betoi diorang main..nasib baik menang tuu dpt usd100 tuu...setiap org nnti dpt RM10k tauuu malaysia nk bagi kalo menang..apa2 pun kita coti esok..


huhu sedihnya amna kat kampung nih..x dak aral ibu balik lg mlm ni..yiehaaaa...amna tunggu ibu tauu..mizz uuuu muachhhhh..

pagi tadi masuk opiss kepala pusing..dok audi dengar ceramah ..penceramah indon marii plop..aduyaii..pasal Lotus Notes email nk tukar kpd Outlook X-press..via OWA apo ntahhh..microsoft exchange..la..apo2 pon wait & seeee

28 December 2010

coti2

coti...coti..coti lagiiii...ibu, ayah & amna balik ke kampung pd 24 Disember 2010 mlm sabtu hari jumaat, kali ini balik sebab nak temankan bonda ibu kerana tok bat nak pergi hantar adik ibu aka pokcik P gelaran utk amna panggil ke Bota-Sri Iskandar, pokcik P dpt lanjutkan pelajaran di UiTM dlm Rekabentuk Dalaman..TAHNIAH..apa2 pun semangat nk blajar itu penting walaupun di mana kita berada..

Pada mulanya dia berbelah bahagi sbb dpt 2 tawaran satu lg di KKTM sambungan sijil dr kos dia ambil sbl ini..ibu harap pokcik P memilih peluang yg betul..

Perjalanan pulang t.bat dan adik2 dr perak, mereka lalu ikut cameroon Highland dan melalui Lojing utk ke Gua Musang..t.bat kata lagi dekat utk ke kelate dr ikut Grik..

16 November 2010

SALAM AIDILADHA


Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha buat umat Islam d seluruh dunia..

2 Tahun anak Ibu






Anakanda ibu sudah masuk 2 tahun..sudah hampir seminggu majlis kesyukuran d buat kat rumah, jemputan saudara mara dan kawan2...ramai juga yang hadir...
menu: nasi hujan panas, bihun sup, nasi himpit, lontong, koktel buah2an, dan kuih muih..

kek besday giRL